Maria Montessori se narodila 31. srpna 1870 v Chiaravelle, v Itálii.
V roce 1894 se stala první ženou, která vystudovala lékařství na universitě v Římě.
V roce 1906 přijala nabídku pracovat se skupinou dětí z dělnických rodin v římské čtvrti San Lorenzo a založila tu první „dětský dům“. Tady také vznikala vzdělávací metoda Montessori. Svoji metodu podstavila na výsledcích své práce, která byla zaměřena na schopnost dětí přijímat téměř bez jakéhokoliv úsilí poznatky ze svého okolí a a na jejich neúnavný zájem o práci s pomůckami. Všechno vybavení, pomůcky i technika, kterou M. M. vyvinula, vychází z poznatků získaných při jejím pozorování dětí.
V letech 1900–1907 přednášela pedagogickou antropologii na univerzitě v Římě. V roce 1922 byla jmenována vrchní školní inspektorkou v Itálii. Napsala více než šest publikací o výuce a dítěti. V dalších letech se pak zabývala dohledem nad školícími kurzy své metody ve Španělsku, Velké Británii, USA, Indii a Nizozemí.
Vystudovala medicínu, filosofii a psychologii, zabývala se antropologií, biologií a pedagogikou.
Zemřela 6. května 1952 v Noordwijku v Nizozemí.
Pedagogika Marie montessori tvoří ucelený a propracovaný vzdělávací systém, který plně respektuje vývojová obobí dítěte, plně koresponduje s moderními psychologickými teoriemi. Vychází z potřeb malého dítěte – jeho vnitřní motivace. Učí ho rozvíjet jeho přirozené schopnosti a smyslové vnímání v jeho senzitivních fázích (období jeho zvýšené vnímavosti k osvojení si různých dovedností). Rozvíjí jeho samostatnost, důvěru ve svou osobu.
Montessori vyžaduje velkou práci učitele na sobě samém. V tradičním školství je v popředí učitel, on je autorita, která předává znalosti. V Montessori je učitel v pozadí, je to průvodce, který pozoruje dítě a navrhuje mu adekvátní činnosti podle jeho senzitivního období. A to je obrovský rozdíl. Umět se upozadit, nezasahovat zbytečně, když dítě zkouší, objevuje.
K základním kvalitám Montessori průvodce patří:
Rozšířený obsah galerie je přístupný pouze přihlášeným uživatelům